Zodra de leerling op De Haagse Beek onderwijs volgt staat in het Ontwikkelingsperspectief het instructie niveau en na groep 5 het verwachte uitstroomniveau vermeld. Dit verwachte uitstroomniveau wordt jaarlijks (na twee toets momenten) bekeken en zo nodig bijgesteld. Hierdoor zijn de leerlingen en ouders voorbereid op het advies dat nog volgt in januari van het laatste schooljaar. In groep 8 doen de leerlingen in november een verkorte intelligentie test. (ADIT-) Dit ter onderbouwing van het (voorlopige) advies.
M.b.t. het voorlopige advies, dit komt tot stand middels observaties, didactische toetsen van Leerling in Beeld (CITIO) en recente intelligentie test (ADIT). Het (voorlopige) advies, dat door leerkracht en intern begeleider wordt gegeven, wordt met de ouders besproken. Hierbij wordt ook de zienswijze van de ouders duidelijk en in het digitale onderwijskundige rapport (OKR) vermeld.
Alle leerlingen maken in februari de doorstroomtoets (voorheen eindtoets). Gekozen is voor Route 8). Deze toets geeft een onafhankelijk advies over het schoolniveau dat het best bij de leerling past en is daarmee een tweede objectief gegeven naast het schooladvies.
Als de uitslag van de doorstroomtoets hoger is dan het eerder gegeven voorlopig schooladvies, dan is de basisschool verplicht om het voorlopig schooladvies bij te stellen, tenzij dit niet in het belang is van de leerling. Naar beneden bijstellen mag niet, dus als de doorstroomtoets een gelijk of lager advies geeft dan het voorlopig schooladvies, dan blijft dit ongewijzigd. (Dit geldt niet voor het voorlopig advies PrO of PrO/Vmbo Bbl.)
Na de vaststelling van het definitieve schooladvies gebruiken alle leerlingen het definitieve advies voor de aanmelding in het voortgezet onderwijs. Dit definitieve schooladvies wordt samen met de uitslag van de doorstroomtoets toegevoegd aan het onderwijskundig rapport (okr).
(Note: De ROUTE 8 doorstroomtoets is een digitale, adaptieve toets op vraagniveau. Dit betekent dat de moeilijkheid van elke vraag wordt aangepast aan de vaardigheid van de leerling. Door deze manier van toetsen wordt de leerling altijd uitgedaagd tot de bovengrens van zijn of haar niveau.
Het verplichte onderdeel ‘Wat kan ik?’ van ROUTE 8 geeft op basis van de behaalde eindscore een advies voor het voortgezet onderwijs. Daarnaast wordt ook aangegeven of de leerling de referentieniveaus heeft behaald voor de onderdelen Leesvaardigheid, Taalverzorging en Rekenen.)
De ouders melden in een door de BOVO vastgestelde periode digitaal aan bij een school van Voortgezet Onderwijs van hun voorkeur. Daarbij maken zij gebruik van het oriëntatie-aanmeldformulier van de BOVO, waarop tevens hun tweede, derde en vierde, enz keuze staat vermeld. De leerkracht en intern begeleider zorgen voor het digitale onderwijskundige rapport. Ouders hebben recht van inzage en aanvulling.
Voor de duidelijkheid nog twee opmerkingen: