Hulpvraag en werkwijze
Op een SBO zitten kinderen die o.a. te maken hebben met belemmeringen op één of meer van de volgende gebieden: sociaal-emotioneel, leren, gedrag, intelligentie, motoriek, spraak en taal en concentratie.
Anders gezegd: onze leerlingen hebben hulpvragen op één of meer van bovengenoemde gebieden. Wij proberen een zo goed mogelijk antwoord te geven op die hulpvragen.
Door de aard van hun belemmeringen zijn de kinderen van De Haagse Beek aangewezen op een pedagogisch klimaat waarbinnen veel steun en structuur geboden wordt. Dat klimaat bieden wij! Onze kinderen hebben hulp nodig bij de indeling van hun tijd, bij het maken van keuzes en de organisatie van hun werk. De mate waarin deze ondersteuning en structuur nodig is, verschilt per kind. Te weinig structuur en ondersteuning heeft tot gevolg dat kinderen van slag raken, dat ze zich onzeker voelen. Te veel structuur en begrenzing kan ertoe leiden dat de kinderen onvoldoende ruimte krijgen zichzelf te ontplooien. Maatwerk dus, en ook dat bieden wij!
Vanzelfsprekend kijken wij niet alleen naar de problematiek van de kinderen. Onze kinderen hebben veel sterke kanten waarvan het belangrijk is dat die verder ontwikkeld worden. Zonder de realiteit uit het oog te verliezen, hebben wij hoge verwachtingen van de kinderen die wij in samenspraak met de ouders waar willen maken.
De Haagse Beek legt de lat voor alle kinderen hoog waarbij "hoog" wordt bepaald door de individuele mogelijkheden. Wij halen er uit wat er inzit en wij rusten de kinderen toe met een breed palet aan relevante kennis en vaardigheden. Om enerzijds maatwerk te realiseren en anderzijds een brede vorming na te streven, moeten we steeds zicht hebben op de wijze waarop de kinderen zich ontwikkelen en daar ons onderwijsprogramma op aanpassen.
Wij bereiden kinderen voor op hun toekomst. Op korte termijn is dat het voortgezet onderwijs, op middellange termijn is dat een vervolgopleiding en op langere termijn is dat de samenleving zoals die er over pakweg een jaar of twintig uit zal zien. Voor het onderwijs op De Haagse Beek betekent dit enerzijds dat het optimaal de aansluiting zoekt met het vervolgonderwijs door doorlopende leerlijnen te realiseren en anderzijds dat 'nieuwe' programmaonderdelen worden ingevoerd; programmaonderdelen waarvan wij vermoeden dat deze voorwaardelijk zijn om op een positieve wijze deel te nemen aan een snel veranderende samenleving.
Om dit succesvol te laten zijn, is niet alleen kennis nodig (lezen, spellen, rekenen) maar is ook de beschikking over een aantal vaardigheden een voorwaarde. Daarom werken wij aan de ontwikkeling van de 21e eeuwse vaardigheden, zoals: kritisch denken, probleem oplossen, communiceren, samenwerken, zelfregulering en creatief denken.
De afgelopen jaren hebben wij een nieuwe leesmethode (Estafette), een nieuwe methode voor taal en spelling (Taal en spelling in beeld), een nieuwe rekenmethode (Reken Zeker) en een nieuwe methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling (Kwink) in gebruik genomen. Ook werken wij met een nieuwe methode voor wereldoriëntatie: ‘De zaken van Zwijsen‘ In de kleutergroep wordt er gewerkt met de nieuwste versie van ‘Schatkist‘ en in groep 3 met de meest recente versie van Veilig in Stapjes. Om goed te kunnen inspelen op de ICT-vaardigheden, heeft De Haagse Beek voor alle leerlingen een tablet aangeschaft. Dit stelt hen in staat om digitale vaardigheden op te doen en ook om zich in een digitale omgeving leerstof eigen te maken en in te oefenen.
Naast een sterk programma geldt voor De Haagse Beek dat leraren het onderwijs op een dusdanige wijze weten aan te bieden dat leerlingen worden uitgedaagd tot leren en ontdekken én dat zij plezier ervaren in leren door het opdoen van succeservaringen. Hiermee wordt het leerrendement van de leerlingen vergroot.
Meer informatie vindt u in de schoolgids.